Durovics Alex újabb kutatási eredményeit közölte a Pedagógiatörténeti Szemle
![Durovics Alex újabb kutatási eredményeit közölte a Pedagógiatörténeti Szemle](https://egyetemtortenet.elte.hu/media/30/a6/e596fedef3b6c7472246b67634cf6a6f5fa942379795b213d29a607ba048/durovics-alex-thumb.jpg?v202209270307)
Az 1780-as és 1790-es évek politikai változásai új helyzetet teremtettek az evangélikusok számára. Az új körülmények közepette egyes iskolák folytatták a korábban megkezdett felsőbb fokú oktatást célzó fejlődésüket, míg mások új lendületet nyerve újonnan építették ki a felsőfokú stúdiumokat. Az evangélikus líceumok a 19. század első felében jelentős változásokon mentek keresztül, s sokszor egyedi választ adtak a különböző kihívásokra. A líceumi hallgatók adatain keresztül ezt a változatos képet láthatjuk igen részletesen. Hallgatói létszámra és von-záskörzetre nézve e hierarchia élén Pozsony líceuma állt, amelyet az eperjesi és késmárki in-tézmény követett. Köztes csoportba tartozott Sopron és Lőcse iskolája, Selmecbánya és Szarvas pedig a fejlődő tanintézetek körébe sorolható. Nagyságuk vagy éppen földrajzi elhelyezkedésük szerint ezek az iskolák különböző arányban ugyan, de nem egyszer hiánypótló módon jelen-tettek képzési helyszínt más felekezetek diákjainak is.
A teljes tanulmány elérhető itt.